Bekijk hieronder de ingrediënten van de training, de indeling van het leerprogramma en van het avondprogramma.

De ingrediënten

DE INGREDIËNTEN

Het programma van de training Well-Being is gemaakt naar eigen recept.

Het is daarom lastig om in 1 zin te zeggen wat de training precies is.

Daarom een opsomming van de ingrediënten, zoals de meeste recepten ook beginnen… 🙂

  • yoga (eenvoudige oefeningen)
  • ademhalingsoefeningen en grondingsoefeningen
  • ontspanningsoefeningen (diepe volledige ontspanning, CD-opname mee naar huis)
  • visualisatie(stel je eens voor…)
  • mindfulness (volledig -en zonder oordeel- aanwezig zijn in het hier-en-nu)
  • praktische oefeningen uit NLP (opbouwen van een ‘anker’)
  • uitleg van diverse begrippen uit de psychologie en praktische tips daarover
  • hersentraining, praktische oefeningen
  • mentale hygiëne

Het leerprogramma

HET LEERPROGRAMMA

Uit deze ingrediënten is een programma samengesteld waarmee je de volgende dingen kunt leren:

  • oefeningen om het lichaam soepel te houden
  • effectief ontspannen (15 minuten bieden je meer dan een avond ‘zappen’)
  • bewust je aandacht richten op hoe het met je gaat
  • je kalmte en evenwicht bewaren als je iets gaat doen waar je tegenop ziet
  • je eigen kracht kennen en staan in je kracht
  • gebruik maken van speciale vermogens van je brein door je dingen voor te stellen
  • oefeningen om een duf hoofd ‘op te helderen’
  • negatieve gedachten op een reële manier omzetten in positieve
  • begrijpen waarom je ‘allergisch’ kunt zijn voor bepaalde mensen en wat daaraan te doen is
  • praktische tips om in een gesprek eerder ‘op 1 lijn’ te komen
  • reflecteren, terugkijken op eigen handelen en ervan leren
  • je eigen Gewenste Toestand kennen en visualiseren (voor je zien)

Het avondprogramma

HET AVONDPROGRAMMA

Het programma dat uit dit recept is samengesteld, wordt aangeboden in een training van 6 avonden die er zo uitzien:

Elke avond begint met lichaamswerk (eenvoudige yoga-oefeningen en ademoefening). De oefeningen worden staand gedaan of liggend op een yoga-mat. Voor elke cliënt is een yoga-mat aanwezig.
Dan volgt het theoretische gedeelte. Hierbij zitten we op een stoel. Begrippen en vaardigheden worden eerst theoretisch uitgelegd en daarna uitgewerkt in praktische oefeningen en tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Er is ook gelegenheid voor wie dat wil, om kort te vertellen hoe de ervaring is geweest met vaardigheden die de week ervoor zijn geoefend.
Elke avond wordt besloten met een ontspanningsoefening op de mat, gevolgd door een geleide fantasie.
Hiervan wordt een CD mee naar huis gegeven.
Elke cliënt krijgt ook een map waarin de A4-tjes bewaard kunnen worden waarop de behandelde theorie en de lichaamsoefeningen staan uitgeschreven.

Het avondprogramma duurt 2 uur. Er is geen pauze, wel gelegenheid om naar het toilet te gaan.
Het is aan te bevelen om gemakkelijk zittende kleding te dragen en ook sokken zijn prettig. De schoenen worden namelijk uitgedaan.
Graag een eigen handdoek meenemen om op het matrasje te leggen en een flesje water.